perjantai 14. helmikuuta 2014

Viimeinen päivä auringossa

Yö meni hyvin bambumajassamme. Alkuyöstä joku soitti musiikkia tuutulauluksi, mutta sitten tuli hiljaisuus. Aamuyöstä alkoi lintujen laulu ja harakkojen rääkyminen, vähän myöhemmin hiekkaa nostavan proomun äänet ja koirien haukunta. Hyvin kyllä nukuttiin molemmat.

Aamulla olimme jo rannalla kävelyllä ennen kaikkia muita kuten kuvasta näkyy. Muutenkin tämä ranta on todella rauhallinen. Muutamia turisteja kilometrin päässä sijaitsevasta Leela luksushotellista kävelee rantaa pitkin sekä rantavalvojat kävellen ja välillä jeepillään. Leela hotellissa näkyy olevan omat vartijat ja muutenkin suuren maailman systeemit: yli 200 huonetta, keinolaguunit, useita ravintoloita ym. Jos luksuksesta tykkää, niin varmaan upea. Mutta meille maalaisille sopii bambu paremmin.

Aamupalan, lounaan ja kohta päivällisen söimme tutussa Blue Whale shackissa. Petri tilasi jo illaksi valmiiksi tiikerirapuja viimeisen Goan illan kunniaksi. Hakevat ne kuulemma markkinoilta Margaosta. Tässä vieressäkin on joen puolella satama ja aika ison näköiset  systeemit, mutta ihme kyllä ainakaan rapuja ei haeta sieltä. Kävimme eilen illalla kävelyllä ihmettelemässä kalastusaluksia.

Tänään aloitin vasta loman ensimmäisen kirjan lukemisen ja pääsin Wallanderia lähes 300 sivua. Tällä lomalla on ollut niin paljon näkemistä, että aikaa on tarvittu asioiden sulatteluun, eikä niin vaativaan kuin dekkari, ole pystynyt keskittymään. Vanhoja lehtiä oli mukana pino ja ne on kyllä kaikki jo luettu ja hävitetty. Nyt tiedän kaikki vanhat juorut ja menneen syksyn muodin. Sain myös hyviä joululahjavinkkejä (jos siis ostaisin). Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Huomenna ehditään vielä aamulla kävelylle, sitten pakataan rantarätit kassin pohjalle (ja Old Monkey rommia niin paljon kuin laki sallii, joka on siis vähän) ja lennetään Spicejetillä Delhiin. Lämmintä pitäisi olla päivällä 20, mutta yöllä alle 10. Toivotaan että hotellissa tarkenisi paremmin kuin viimeksi. Ainakin on eri hotelli.